Logopedipodden

Bonjour kommunikation producerar Logopedipodden. Här nedan följer information om avsnitten.

#Avsnitt 1: Anna-Karin Arnald. Funkamera.se och @funkamera

Förutom samtal om att vara egenföretagare vs anställd och vad de erbjuder på funkamera så pratar vi även om att vara ödmjuk som logoped. Vikten av att kunna bilda team med andra professioner för att hjälpas åt i de komplexa situationer som man som logoped ofta hamnar i. Att finnas där eleverna/barnen befinner sig och hjälpa där, i vardagliga situationer i tex skolan, för att de med språkstörning och npf-diagnos ska kunna få den bästa stöttningen.

Klicka här för att lyssna på avsnitt 1


#Avsnitt 2 Sandra – stamningslogoped som stammar själv.

I detta avsnitt av logopedipodden träffar jag Sandra. Sandra är logoped och hon jobbar bland annat med stamning. Dessutom stammar hon även själv så avsnittet är givet vikt åt just stamning. 

Sandra berättar om sina erfarenheter, både som person som stammar och stamningslogoped. Vad hon har för tankar kring det här med stamningsbehandling egentligen och ger tips och råd till oss logopeder som inte riktigt vet hur man tar hand om en patient som stammar.

En liten sammanfattning av Sandras tips och kloka ord.

– 1% stammar i världen. 

– Intensiv stamningsterapi – ligger tyvärr på is för tillfället. Kommer förmodligen inte tillbaka. Fanns tidigare via Sahlgrenska. 

– Viktigt att inte förutsätta saker när man har en ny patient framför sig. Vi vet inte vad personen vill och hen måste få berätta sin berättelse.

– Stamning är ett sätt att prata. 

– Skillnad på stamning och stamningsproblem. Man ska inte förutsätta att alla har ett stamningsproblem bara för att man stammar.

– Ställ dig frågan. Vems är problemet? Patienten? förälder? Skolan?

– Man ska även fokusera på att anpassa omgivningen. Så att omgivningen förstår

– Man måste jobba med acceptansen.

Tips till dig som möter en person som stammar.

➝ Lyssna på vad personen säger. Lyssna helt vanligt.
➝ Bibehåll ögonkontakt även fast personen som stammar inte gör det.
➝ Ta till dig innehållet.
➝ Kommentera inte.

Om du har en mindre barn i din närhet som börjat stamma:

➝ Sök logoped
➝ Det finns flera evidensbaserade behandlingsmetoder som kan göra de anhöriga mycket duktiga på stamning.

Fundera även på följande:
➝ Är det ett hinder för barnet? Är barnet bekymrat? Visar barnet tecken på kamp? Sök logoped.
➝ Är barnet obrytt? Uppmuntra talglädje. Det är bara ett sätt att prata. Det enda som det egentligen är. Det är pålagringarna som man vill reducera. För att få så ”ren stamning” som möjligt. 

Tips till dig som är ny stamningslogoped
Förutom det som står ovan redan.
➝ Försök att ta reda på målet. 
➝ Är målet förenligt med vad du som yrkesutövare vet är möjligt?
➝ Var tydlig med att det inte går att bota. Var inte rädd för att säga det. Sandra säger det oftast på första besöket. Men vi kan inte bota men vi kan hjälpa. 
➝ Viktigt att inte inge falska förhoppning. 
➝ Det är inte så stor skillnad mot andra diagnoser. Var inte rädd för diagnosen stamning.

Två tips:

#projektprata. Andrea Sten, en tjej som stammar som har startat detta. Stamning är inget man behöver fixa utan istället våga prata på. Man ska inte behöva vara rädd för omgivningens reaktioner.

Länk till inslag i nyhetsmorgon https://www.youtube.com/watch?v=LMfZIXuzH3g

Erin Schnik. Poet i USA. Honest speech på youtube. 

Klicka här för att lyssna på avsnitt 2


#Avsnitt 3 – om entreprenörskap med Emma Dahlin Haglund

Emma är egenföretagare och delar med sig av sin resa till att bli det, hur hon får uppdrag och vad hon gör på jobbet. Bland mycket annat förstås.
Temat för Europeiska logopedidagen är läs- och skrivsvårigheter och hon fick faktiskt in några tips kring hur man läser för barn också så liite koppling till temat har vi.

Emmas hemsida hittar du här: www.emmadhaglund.se
Emmas instagram hittar du här: Emmadhaglund

Klicka här för att lyssna på avsnitt 3


#Avsnitt 4 – om röstbehandling och VIM med Ann-Christine Ohlsson
Klicka här för att läsa mer om avsnittet och hitta artiklar om VIM

Klicka här för att lyssna på avsnitt 4


#Avsnitt 5 – om att arbeta på en central förskoleförvaltning med Lina Öinert

Klicka här för att lyssna på avsnitt 5


#Avsnitt 6 – om att vara logopedstudent

Ett avsnitt där två studenter från två olika lärosäten pratar om hur det är att vara logopedstudent och om vad de ska göra efter examen.

Klicka här för att lyssna på avsnitt 6